دیده‌بان حقوق بشر: سوریه در نواحی مرزی این کشور مین‌گذاری کرده است
نوشته شده توسط : breketid

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید مین‌گذاری‌ها باعث کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در سال‌های آتی خواهد شد

دیده‌بان حقوق بشر می گوید که حکومت سوریه برای جلوگیری از فرار مردم از خشونت های اخیر، مناطق مرزی این کشو‌ با ترکیه و لبنان را مین گذاری کرده است.

این گروه مدافع حقوق بشر اعلام کرده است که این اطلاعات را براساس گواهی شهود متعدد و اظهارات خنثی کنندگان مین به دست آورده است.

دیده بان حقوق بشر از دولت سوریه خواسته تا هر چه سریعتر این مین ها را جمع آوری کند. به گفته این سازمان حقوق بشری چنین اقداماتی تنها باعث کشته و مجروح شدن غیرنظامیان در سالهای آتی خواهد شد.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرده که یک افسر پیشین ارتش سوریه که سابقا به کار خنثی کردن مین مشغول بوده است، به آنها گفته که او به همراه گروهی از دوستانش در اوایل ماه میلادی جاری حدود ۳۰۰ مین را از منطقه حسنیه و در امتداد جاده ای که منتهی به ترکیه می شود، خنثی کرده اند.

استیو گیز، رئیس امور تسلیحات دیده بان حقوق بشر گفته است: "هر گونه استفاده از مین های ضد نفر اقدامی نامعقول است."

سوریه یکی از ۱۵۹ کشوری است که توافقنامه سال ۱۹۹۷ اوتاوا را در مورد منع تولید، استفاده و انبار مین های ضد نفر امضا نکرده است.

تاکنون مقامات سوری در مورد مین گذاری مناطق مرزی این کشور اظهارنظر علنی نکرده اند.

دیده بان حقوق بشر می گوید که از تعداد مین هایی که در اختیار دولت سوریه قرار دارد، اطلاع درستی در دست نیست، اما تصور می شود که اکثر آنها ساخت روسیه و بعضی از آنها هم مربوط به دوران شوروی سابق باشد.

گزارش های مربوط به مین گذاری نواحی مرزی سوریه نخستین بار در اواخر ماه نوامبر گذشته منتشر شد.

کوفی عنان با نمایندگان گروه‌های مخالف سوریه در ترکیه دیدار می کند

در آن زمان یکی از مقامات دولت سوریه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود: "سوریه برای کنترل مرزهای این کشور دست به هر اقدامی خواهد زد."

خبرنگار بی بی سی از شهر ختای در ترکیه که در نزدیکی مرز با سوریه قرار دارد، گفته است که پناهندگانی را دیده که به دلیل عبور از مناطق مین گذاری شده، اعضای بدنشان را از دست داده اند.

در همین حال کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرق برای حل بحران سوریه، امروز سه شنبه ۱۳ مارس با اعضای گروههای مخالف دولت سوریه در ترکیه دیدار و مذاکره کرده است.

آقای عنان پیش از سفر به ترکیه در پایان هفته گذشته برای مذاکره با بشار اسد، رئیس جمهور و سایر مقامات سوریه به این کشور سفر کرده بود.

او می گوید که انتظار دارد تا اواخر امروز پاسخ دولت سوریه را در مورد پیشنهادات ارائه شده برای پایان یافتن خشونت ها در کشور دریافت کند.

رهبران مخالفان دولت سوریه گفته اند که اگر تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران جاری در سوریه با شکست مواجه شود، دولت های خارجی باید قول دهند که سلاح در اختیار مخالفان قرار دهند.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل گفته است که از زمان شروع اعتراضات در این کشور در ماه مارس سال گذشته تاکنون بیش از ۸۰۰۰ نفر کشته شدند.





:: برچسب‌ها: بریتانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 228
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: